- -The Blacklightmen presents: Waking up inside my scull, Nightwalk
- -Mailart & In Vitro, Track & Trace
- -Amberes, Convergentiepunt / Point of Convergence
- -Coup de Ville, Implosie/Implosion
- -Especes D’espace-Crox 503
- -Schijnbare wereld op -3 / The world (dis)appearing on level -3, Update 5
- -El Hotel Electrico, Denkbeeld voor een restruimte (iets voor onderweg)
- -Parallel Realities #3
- -Parallel Realities #2
- -Parallel Realities #1, Into The Light
- -Glow, Construction for Erosion/ 30° Blank Bubble
- -Habitat Festival voor Ruimtelijke Verbeelding, Schijnbaar Vertrek , Apparent Departure
- -Randstad/ Conurbation
- -Associations to feed your Memory
- -Places for Illusions
- -Constructions of Chaos
- -10²°→ ∞ →10Å
- -P-259
-Amberes, Convergentiepunt / Point of Convergence
M HKA Antwerpen, Curator Nav Haq
Installation, 900 x 1000 cm.
Materials: Iron metal rod
Collection: Courtesy of the artist.
De installatiewerken van Bart Prinsen richten zich op architectuur en het stedelijke landschap. Hij onderzoekt hoe hun transformatie verband houdt met onze ervaringen en herinneringen. Gemaakt met behulp van metalen staven, lijken de kunstwerken op zwevende tekeningen of plannen van stadszones. Zijn nieuwe werk Point of Convergence, gemaakt voor de tentoonstelling AMBERES, toont een bepaald deel van een kruispunt in Antwerpen dat Prinsen goed kent, een bijzonder herkenningspunt dat in de loop van de tijd gedeeltelijk is gewist en gereconstrueerd, waarbij lagen van oud en nieuw werden gecombineerd. De titel van de installatie verwijst niet alleen naar dit soort gezichtspunt en het feit dat dit ook een kruispunt is voor verkeer, maar ook naar de vluchtige incidenten, interacties en ontmoetingen die voortdurend plaatsvinden in onze dagelijkse stedelijke realiteit.
Bart Prinsen’s installation works focus on architecture and the urban landscape, and how its transformation and erasure relates to our experience of place and memory. Made using metal rod, they appear like floating drawing or blueprints of city zones. His new work Point of Convergence, made for the exhibition, depicts a certain area of a crossroads in Antwerp that Prinsen is familiar with, a particular landmark that has been partially erased and reconstructed over time, combining layers old and new. The ‘exploded’ view elucidates how different surfaces and layers come together to form our habitat. The title of the installation not only refers to this type of view, and it being a junction for traffic, but also to the fleeting incidents, interactions and encounters constantly taking place within our everyday urban reality.